Co se autistické děti učí z reakcí dospělých
Je mnoho způsobů, jak se chovat k autistickému dítěti, které prožívá obtíže. Některé způsoby vedou ke zdravému prožívání událostí, zatímco jiné v dítěti mohou zanechat frustrace a traumata, jejichž následkem bude okamžité, krátkodobé nebo dlouhodobé zhoršení vztahu mezi dítětem a rodičem (učitelem, vychovatelem, etc.). To se samozřejmě projeví i v chování dítěte. Pokud někdo mluví o nezvladatelných a agresivních autistech, je dobré se ujistit, že jeho vlastní chování nezavdává příčinu. V řadě případů tomu tak, bohužel, bývá.
CHOVÁNÍ DÍTĚTE | REAKCE DOSPĚLÉHO | CO SE Z TOHO DÍTĚ NAUČÍ |
Meltdown Průběh: Pláč, křik, bouchání, kopání Co ho může způsobit: smyslové přetížení, stres z okolního prostředí, stres z lidí, úzkost, únava, neschopnost zpracovat informace
|
Obvyklá reakce dospělého: Zvýší hlas, vynadá dítěti (např.: „Chováš se nevhodně!“), odvede jej pryč nebo mu zabrání v činnosti a řekne : „až se uklidníš, můžeš se vrátit…“ | Co se z toho dítě naučí: Ostatní mě budou přijímat jen tehdy, když nebudu projevovat své pocity. |
| Jiná možná reakce: Zůstane v klidu, ujistí dítě, že je to náročná nepříjemná situace a řekne např.: „Jsem tu pro tebe. Pomůžu ti, hned jak budu vědět jak.“ | Co se z toho dítě naučí: Mé pocity jsou odůvodněné a lidé mě budou přijímat, i když jsem přetížený a mám problém zůstat v klidu. |
Shutdown Průběh: dítě nemluví, nemá oční kontakt, schovává se nebo utíká pryč Co ho může způsobit: smyslové přetížení, stres z okolního prostředí, stres z lidí, úzkost, únava, neschopnost zpracovat informace
|
Obvyklá reakce dospělého: Zvýší hlas, pokárá dítě (např.: „Nechovej se jak mimino“) odvede jej pryč nebo mu zabrání v činnosti a řekne: Jestli něco potřebuješ, musíš si o to hezky říct. | Co se z toho dítě naučí: Pokud nedokážu vyjádřit své pocity, ostatní mě nebudou přijímat. |
| Jiná možná reakce: Zůstane v klidu, ujistí dítě, že je to náročná nepříjemná situace a řekne např.: „Jsem tu pro tebe. Pomůžu ti, hned jak budu vědět jak.“ | Co se z toho dítě naučí: Mé pocity jsou odůvodněné a lidé mě budou , i když jsem přetížený a dělá mi problém se vyjádřit. |
Výbuch (agresivní) Průběh: může fyzicky napadat ostatní, házet věcmi nebo nadávat a urážet Co ho může způsobit: smyslové přetížení, stres z okolního prostředí, stres z lidí, úzkost, únava, neschopnost zpracovat informace
| Obvyklá reakce dospělého: Zvýší hlas, vynadá dítěti (např. „Jak se opovažuješ?“) odvede jej pryč nebo mu zabrání v činnosti a řekne: „Chováš se hrozně! Copak se neumíš ovládnout?“ | Co se z toho dítě naučí: Ostatní mě budou přijímat jen tehdy, když nebudu dělat žádné chyby. |
Jiná možná reakce: Zůstane v klidu, ujistí dítě, že je to náročná nepříjemná situace a řekne: „Vím, že se teď cítíš hrozně, ale nemůžeš ubližovat. Vymyslíme jiný způsob, jak ty nepříjemné pocity překonat, aby ses cítil líp. | Co se z toho dítě naučí: Mé pocity jsou odůvodněné a lidé mě budou přijímat, i když dělám chyby a mám problém zůstat klidný. |
Každý okamžik nás něco naučí. A co učíte své autistické děti vy?
Copyright: ©Michelle Sutton *www.michellesuttonwrites.blogspot.com.au *Uveďte prosím autora a neupravujte nijak text ani obrázek bez písemného souhlasu.
Z anglického originálu WHAT AUTISTIC CHILDREN LEARN FROM ADULT RESPONSES
https://michellesuttonwrites.com/infographics/what-autistic-children-learn-from-adult-responses/
přeložila s laskavým svolením autorky Zrzavá holka
Článek vznikl v rámci podpory projektu Nadačního fondu Avast Spolu do života